Virksomheds samfundsmæssige ansvar (CSR) og Bæredygtighed

Synes du ligesom os, at CSR og bæredygtighed kan være en uhåndgribelig størrelse? Så læs videre, få svar på nogle af de spørgsmål vi får, fra blandt andet vores forhandlere, og bliv klogere på, hvordan vi hos OYOY Living Design forholder os til CSR og bæredygtighed.

 

 1. Hvad er det nu CSR betyder?

CSR, er en forkortelse for corporate social responsibility. Begrebet dækker kort fortalt over virksomheders samfundsmæssige ansvar. CSR-initiativer er aktiviteter, som har til formål at skabe værdi for samfundet og virksomhedens interessenter.

 2. Kan I gøre mig klogere på OYOY Living Designs erfaring med CSR og bæredygtighed - har I en strategi omkring emnet?

Lad os starte med at fastslå, at vi på trods af at have arbejdet med CSR gennem årene, er langt fra eksperter. Vi forsøger så vidt muligt at navigere i dette emne og omstille OYOY Living Design til at møde morgendagens, og ikke mindst vores egne, krav om CSR. Vi har ikke konkrete certificeringer, som vi kan dokumentere med, men i stedet har vi en række krav til vores leverandører, der sikrer en høj standard, som vi kan stå inde for.

Det med strategien vender vi lige tilbage til senere…

3. Det var måske en anelse ukonkret - hvilke krav arbejder I ud fra?

Ja, men det var også et meget ukonkret spørgsmål. Alle produkter er unikke og der er forskellige krav til de forskellige produkter og materialer – ligesom der ofte er højere krav til de produkter, der skal bruges til og af børn. Vi forsøger at imødekomme og leve op til alle disse krav, som bl.a. er: 

REACH, som står for Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemical substances. Dette er navnet på en forordning fra EU, der har til formål at sikre, at de forskellige typer kemikalier, der bruges i EU, ikke er til fare for mennesker og miljø. Alle produkter, som sælges på det europæiske marked, er underlagt denne kemikalielovgivning. OYOY Living Designs produkter lever op til kravene for REACH, da vi sørger for at vores produkter ikke indeholder stoffer, der er forbud imod.

OEKO-TEX® Standard 100 er en produktcertificering, som stiller krav til, at der ikke må bruges kemiske stoffer, der er – eller mistænkes for at kunne være – skadelige for vores helbred. Certificeringen er en af verdens førende sundhedsmærkninger for tekstiler og kendes på mærket 'Tiltro til tekstiler'. Langt størstedelen af vores produkter er lavet af OEKO-TEX certificerede tekstiler - herunder i to forskellige klassificeringer i forhold til OYOY LIVING og OYOY MINI produkter: 

  • Produkter til babyer og småbørn op til en alder på 36 måneder hører under PRODUKTKLASSE 1
  • Produkter i form af boligindretning og dekorationsmaterialer, som for eksempel vægtæpper, viskestykker, møbelstoffer og tekstile gulvbelægninger, hører under PRODUKTKLASSE 4.
Vi arbejder løbende på at kunne producere endnu flere af vores produkter efter kravene for OEKO-TEX.

GOTS, som står for Global Organic Textile Standard, kontrollerer indholdsstoffer fra produktion og høst af råvarer, gennem forarbejdning til færdigt produkt, og giver en troværdig garanti for en miljømæssig og socialt ansvarlig produktion til slutbrugeren. Grunden til at vores produkter ikke er mærket GOTS, er at vi som virksomhed, ikke er GOTS certificerede endnu, men vi bestræber os på at vores leverandører er. 

Dette betyder, at man som kunde eller slutforbruger kan regne med den høje standard på de enkelte produkter. Det vigtigste er som sådan ikke, om vi er GOTS-certificerede, men at vores leverandører er det – og dermed vores produkter.

FSC er en certificering der sikrer, at der ikke bliver fældet mere træ, end skoven kan nå at reproducere. Samtidig er FSC en sikkerhed for, at dyr og planteliv bliver beskyttet, samt at de berørte medarbejderne i skoven, er veluddannede og sikret ordentligt sikkerhedsudstyr og løn. Det er utrolig omfattende at blive FSC-certificeret, både for os og for vores leverandører, men vi forsøger i så høj grad som muligt at vælge leverandører, som bruger FSC-certificeret træ. 

4. Godt så, I må da vide, hvad I taler om… Men er der andet vigtigt, der bør nævnes?

Ja, vi bruger meget tid på at være opdaterede på emnet og bruge det i vores måde at arbejde og designe på, men vi lærer stadig. For os er noget af det vigtigste, når vi snakker miljømæssigt ansvar; produktets LEVETID. Vi stræber efter at skabe ærlige og holdbare designs med en lang levetid. Produkter, som kan holde i mange år og gives videre gennem generationer.

Vi er stolte af vores danske design arv og historie, som ligeledes er kendetegnet ved høj kvalitet - med andre ord: design som holder. Dette er efter vores mening en meget vigtig egenskab for et produkt, hvis vi vil bruge ordet bæredygtig om det. Levetiden vil naturligvis variere fra produkt til produkt, men når vi designer småmøbler og større møbler mv., ønsker vi at slutbrugeren beholder møblet i mange år, hvorefter det kan gives videre. 

5. Det lyder jo meget godt alt sammen. Men CSR handler jo om meget mere end miljø og klima. Hvad vil I sige til jeres forsvar?

Ja, det er rigtig. For OYOY Living Design er vores sociale ansvar også enormt vigtigt. Vi kræver at alle vores leverandører og samarbejdspartnere lever op til Global Compacts 10 principper vedrørende menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption. Link: https://globalcompact.dk/de-10-principper/

Vi forsøger selv som virksomhed at skabe rammer og et miljø, hvor vi efterlever Global Compacts 10 principper. Vi bekymrer os om de miljømæssige problematikker, der findes i verden og ønsker derfor at støtte og hjælpe, der hvor vi kan. Vi donerer for eksempel til følgende formål:

WWF Verdensnaturfonden: Hos OYOY har vi stærke følelser for vores jord, specielt de vilde truede dyr. Netop derfor har vi igennem mange år støttet, og vil fortsat støtte WWF. Sammen skal vi skabe en verden, hvor mennesker lever i harmoni med naturen.

6. Det vil sige, at I endnu ikke er en 100% bæredygtig virksomhed. Men hvad gør I så og hvor kan I blive bedre? 

Vi kan ikke alt, og det er vi bevidste om, men vi kan starte med at være ærlige, hvilket dette indblik er et forsøg på. Vi mener, at det vigtigste er, at vi er åbne omkring hvor vi er nået til, og at vi er proaktive.

I den ideelle verden vil vi gerne blive bedre indenfor alle punkter for CSR, men som sagt flere gange ovenfor, så er det en proces der tager og kræver tid. Vi arbejder løbende på at blive bedre og har følgende mål for fremtiden:

  • Flytte produktion til Europa:
Vi ønsker at flytte en betydelig del af vores produktion til Europa. Dette er en proces, som vi er startet op på, og som vi målrettet arbejder på hver dag.
  • Kommunikation:
Vi satser på langsigtede partnerskaber med vores leverandører baseret på udfordrende dialog, åben og ærlig snak. Dette gælder selvsagt alle leverandører og samarbejdspartnere.  
  • Kvalitetssikring:
Vi forventer af os selv at vi skal designe og producere ud fra principper, der understøtter egne og eksterne krav til kvalitetssikring.
  • Certificeringer:
Vi ønsker at kunne bruge flere certificeringer til at dokumentere at vores produkter lever op til diverse krav og forventninger, jf. punkt 3
  • Emballage:
Vi arbejder målrettet på at nedbringe brugen af plastic, når vi emballerer vores produkter. I forbindelse med forsendelser af varer fra OYOY Living Designs eget lager genanvendes så meget emballage som muligt.
  • Målbar strategi:
Vi vil i højere grad implementere en målbar CSR strategi, der går på tværs af alle afdelinger i virksomheden, samt bliver en forankret del af vores samarbejde med leverandører og samarbejdspartnere. Dvs. at vi ikke er i mål endnu, men det kommer.

7. Så hvad skal jeg, som forhandler af OYOY Living Designs produkter, sige til mine kunder, når de spørger mig om OYOY Living Design, bæredygtighed og CSR?

Du skal fortælle dine kunder at OYOY Living Design har høje forventninger og krav til sig selv og deres produkter, når det gælder kvalitet og bæredygtighed. Men du skal også fortælle kunden, at der findes mange krav på dette område, og at det kan være svært at leve op til dem alle. Det vigtigste er, at vi tager stilling og er ærlige om, hvor vi er stærke og hvor vi kan blive bedre.

Har din kunde spørgsmål, som du ikke finder svar på her, så må du meget gerne sende det til os på customerservice@oyoy.dk, så vi kan give din kunde et svar, samt opdatere denne tekst, så andre kunder også kan finde denne information.

Vi sætter pris på din hjælp.

 

Opdateret marts 2020 

 

Download CSR 2020 - OYOY Living Design